Не дивлячись на те, що для всіх автомобілів з 1990 року (та і для багатьох старіших), вже давно є чіткий регламент по типу охолоджуючої рідини від виробника - все одно тривають суперечки з приводу "Антифриз чи ТОСОЛ?" Цього не уникнути, якщо детально розібратися, чому так відбувається.
Суть в тому, що ТОСОЛ - той же самий антифриз від, так званого, "вітчизняного" виробника. Його назва ще з часів "совка" стала загальною, і коли говорять "антифриз", мають на увазі "ТОСОЛ". Ця інформація неминуче передалася нам від дідів, прадідів і батьків. А потім так надовго і закоренілась в умах автолюбителів.
Щоб зрозуміти різницю, давайте перейдемо до термінології і розберемося, що ж таке ТОСОЛ, а що таке антифриз:
Свою назву "ТОСОЛ" взяв з місця, де був розроблений в 1971 році. А саме, НДІ "Технології Обмеженого Синтезу" (скорочено ТОС). Закінчення ж "ОЛ" означає належність до групи спиртів. Про це мало хто знає і багато виробників антифризів досі ставлять лейбли "ТОСОЛ" на свої охолоджуючі рідини. Просто, тому що так повелося. Так, слово "ТОСОЛ" стало прозивним. З цим вже нічого не поробиш.
А повелося так тому, що назву ніхто не запатентував. Що цікаво, жодна сучасна рідина охолодження не має нічого спільного з радянським "Тосол" взагалі. Якщо раніше це був класичний G11 синього кольору, то зараз в банку з ТОСОЛом можна зустріти і червоний G12, і жовтий, і синій, і навіть фіолетовий G13.
Як Ви напевне знаєте з нашої статті як обрати антифриз, охолоджуючі рідини діляться на:
Так ось, ТОСОЛ відноситься до мінеральних антифризів, він заснований на етиленгліколь різної щільності. Як правило, такий антифриз використовується на старих карбюраторних моторах, часто зібраних ще при СРСР.
Питання саме по собі дивне, проте воно є найбільш популярним, якщо вірити статистиці пошуку в інтернеті. Варто одразу обмовитися: не можна сказати, що ТОСОЛ краще антифризу чи навпаки, хоча б тому, що це одне і те ж. Ще раз повторимося: ТОСОЛ - це мінеральний синій антифриз G11.
А ось якщо Ви хочете дізнатися, який саме антифриз потрібен в Вашу систему охолодження, ми рекомендуємо підбирати її виключно виходячи з особливостей двигуна. Як це зробити, читайте в нашій статті як обрати антифриз за маркою авто. В ній ми розглядаємо, як правильно обрати охолоджуючу рідину і не помилитися, не нашкодити двигуну.
Теж дивне питання, однак життєве. Нерідко, коли антифриз кудись уходить, в путі як на зло, на АЗС і в магазинах продають тільки класичний ТОСОЛ. Скажімо так, змішувати тосол з антифризом ми не радимо. Це можна робити тільки в разі, якщо у Вас залитий G11 синій антифриз. У всіх інших випадках краще доливати антифриз G12++, G13, сумісний з усіма рідинами охолодження, або ж дистильовану воду.
Навіть якщо кольори однакові, при змішуванні мінерального (ТОСОЛа) і синтетичного антифризу, у Вашій системі охолодження миттєво утворюється каламутний осад, який буде потім досить складно вичистити промиванням системи охолодження. Але це - півбіди. Найжахливіше, що цей осад заб'є патрубки і Ви отримаєте серйозний ризик закипання мотора. Система охолодження просто перестане функціонувати так, як повинна.
Змішувати однотипні антифризи (мінеральний + мінеральний, синтетика + синтетика) різних кольорів ми також не рекомендуємо. Залишається все той же ризик отримання осаду, який також може забити систему охолодження і привести до перегріву двигуна.
Проте, як показує досвід автомобілістів, будь-який антифриз можна змішати з G12++ (G12 SUPERPLUS). Тому "на долив" в екстреній ситуації ми рекомендуємо використовувати тільки G12++, сумісний і з мінеральними, і з синтетичними рідинами охолодження.